بیشتر کردن عمر رایانه ها

 صرف نظر از این که باید سعی کنید تا حد امکان در محیطی عاری از ذرات گرد و غبار کار کنید اما موارد دیگری وجود دارد که باید آنها را رعایت نمایید. از جمله آنها یکپارچه سازی درایو دیسک سخت و اسکن کردن خطاهای آن به طور مرتب می باشد. برای انجام چنین اعمال نگهداری کننده ای در ویندوز98 از برنامه maintenance wizard استفاده کنید. برای دسترسی به این برنامه از طریق منوی start به ترتیب گزینه های programs system tools، accessories و در نهایت maintenance wizard را کلیک کنید. با استفاده از این برنامه می توانید برای انجام اعمال نگهداری کننده فوق، زمان مشخصی را تعیین نمایید. به کارگیری روش های نگهداری کننده ای که گفته شد کلیدی برای بیشتر استفاده از یک درایو دیسک سخت است.
مشکلات دیگر
بعد از مواردی که ذکر شد، قطعاتی نیز باقی می مانند که دارای بخش های جابجا شونده هستند. این بخش ها 

 برای خواندن ادامه مطلب روی لینک ثابت کلیک کنید

نسبت به بخش های دیگری چون درایو دیسک سخت و fanها که راجع به آنها صحبت شد کمتر در معرض فرسودگی قرار دارند. اما به هر حال مراقبت از آنها می تواند در بازدهی و استفاده کارآمدتر شان مؤثر باشد.
درایو cd-rom :
این درایو یکی دیگر از اجزایی است که بالاخره فرسوده می شود. چرا که این قطعه هم دارای بخش های جابجا شونده بسیاری است. برای افزایش عمر این درایو نیز باید سعی کنید از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری کنید. برای این منظور لازم است که همواره درب این قسمت بسته باشد. همچنین از وارد کردن cd کثیف به داخل آن خودداری کنید. چرا که ذرات موجود بر روی cd، عدسی درایو را مسدود کرده و باعث می شوند که نتواند داده ها را بخواند.
درایو دیسکت:
این درایو نیز دارای عمر محدودی است که در نهایت به اتمام می رسد. پس از این که این درایو از کارافتاد دیگر قادر به خواندن داده ها نبوده و یا این که بخوبی نمی تواند دیسکت را خارج سازد. اکثر متخصصین معتقدند که آسیب ناشی از یک دیسکت معیوب بیشتر از فرسودگی تدریجی خود درایو است. چرا که چنین آسیبی باعث خرابی و از کار افتادن یکباره درایو می شود.
سایر fanها:
اکثر اجزای داخلی کامپیوتر با سرعت بالایی حرکت می کنند که همین امر موجب می شود آنها به طور مرتب گرما تولید کنند. این گرما بر روی fan منبع تغذیه تأثیر گذاشته و باعث می شود که این fan نتواند عمل خنک کنندگی سیستم را به خوبی انجام دهد و کل سیستم را خنک نماید. به همین دلیل در داخل کامپیوتر اجزایی مانند کارت تصویر را می یابید که برای خودشان به تنهایی یک fan و یا یک حرارت گیر دارند. همچنین امکان دارد که کامپیوتر شما یک fan دومی هم داشته باشد که پابه پای fan منبع تغذیه کار کند.
اتصال دهنده های کابلی:
کابل های داخل pc تقریبا هیچ وقت فرسوده نمی شوند، اما در هر صورت نوسانات شدید جریان الکتریسیته می تواند بر روی کابل های داخل کامپیوتر تأثیر گذاشته و سیم هایشان را فرسوده نماید. نوسانات شدید الکتریکی و یا ضرباتی که در اثر بی دقتی (وقتی که مشغول کار در داخل case هستید) وارد می شوند موجب خم شدن اتصال دهنده ها می گردند. این اتصال دهنده ها بین منبع تغذیه pc وسایر درایوها اتصال برقرار می کنند. خم شدن اتصال دهنده باعث می شود که گاهی اتصال بین منبع تغذیه و درایو دیسک سخت و یا درایو cd-rom قطع شود که همین امر موجب اختلال در عملکرد این درایوها می شود. همچنین اگر سیم ها در معرض گرمای شدید قرار گیرند (مانند زمانی که fan خنک کننده بد کارمی کند) در آن صورت احتمال دارد که آسیب دیده و فرسوده گردند. یکی از مشکلات معمول در مورد کابل ها وقتی اتفاق می افتد که پایه های یک اتصال دهنده نر که در انتهای سیم پرینتر و یا مانیتور قرار دارند، خم شود. معمولا کاربرانی که این سیم ها را زیاد جابجا می کنند باعث خم شدن پایه ها می شوند. اگر شما از این دسته افراد هستید، در آن صورت مجبورید از یک اتصال دهنده در انتهای این کابل ها استفاده کنید و آن را به پشت pc خود وصل نمایید. اگر اتصال دهنده نیز آسیب ببیند براحتی می توانید آن را تعویض کنید و دیگر نیازی به تعمیر کابل نیست.
سخن آخر:
از آنجایی که اجزای کمی از کامپیوتر دارای بخش های جابجاشونده هستند بنابراین تعمیرکاران معتقدند که مشکلات مربوط به فرسودگی و خرابی اجزای سخت افزاری بسیار اندک است و حتی در مورد همین مشکلات کم هم، می توان با بکارگیری روش های پیشگیرانه و دقت، آنها را به حداقل رسانده و یا مانع بروزشان شد. مسأله ای که بسیار بر آن تأکید می شود نادیده نگرفتن پیغام های هشداری است که از جانب کامپیوتر و یا اجزای دیگر آن ارسال می گردد. خصوصا تغییر صدای fan منبع تغذیه از این موارد می باشد. در حقیقت اگر علایم هشداری دیده و یا شنیده شوند، با رها کردن آنها به حال خودشان نمی توان امیدوار شد که مشکل رفع خواهد شد. برای مثال اگر شما در صدای fan متوجه تغییر شدید ولی بعد از مدتی این صدا متوقف شد بدان معنا نیست که مشکل رفع شده بلکه نشانه شروع شدن خطر جدی تری می باشد که آن خطر، از کار افتادن fan است.  

با تشکر مهندسین استارفند 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد