سرویس دهنده ی وب چیست؟

 سرویس دهنده ی وب چیست؟

در این مقال قصد دارم شما را با سرویس وب بیشتر آشنا کنم براتون شرح دهم پس همرا ما باشید!

تا به حال به این مساله فکر کرده اید که وقتی آدرسی را در مرورگر خود می نویسید(ie,netscape,…) چه اتفاقاتی می افتد که منجر به نمایش یک سری متون و تصاویر می شود (و یا گاهی اوقات ممکن است به دلایل خاصیبه شما اجازه ی دیدن آن صفحات را ندهد).

زمانی که یک صفحهُ HTML درخواست می شود :

ابتدا این تقاضا به یک کامپیوتری که سرویس دهنده ی وب (WebServer) نام دارد ارسال می شود .

( مهمترین هدف هر سرویس دهنده ی وبی , سرویس دادن به صفحات html است . ) سرویس دهنده ی وب تقاضایی که از مرورگر آمده رامی خواند و سپس ، صفحه مربوطه رادرسرویس دهنده پیدامی کند.

 برای خواندن ادامه مطلب روی لینک ثابت کلیک کنید

 سرویس دهنده ی وب چیست؟

در این مقاله قصد دارم شما را با سرویس وب بیشتر آشنا کنم براتون شرح دهم پس همرا ما باشید!تا به حال به این مساله فکر کرده اید که وقتی آدرسی را در مرورگر خودمی نویسید(ie,netscape,…) چه اتفاقاتی می افتد که منجر به نمایش یک سری متون و تصاویر می شود (و یا گاهی اوقات ممکن است به دلایل خاصی به شما اجازه ی دیدن آن صفحات را ندهد).

زمانی که یک صفحهُ HTML درخواست می شود :
ابتدا این تقاضا به یک کامپیوتری که سرویس دهنده ی وب (WebServer) نام دارد ارسال می شود .

( مهمترین هدف هر سرویس دهنده ی وبی , سرویس دادن به صفحات html است . )
سرویس دهنده ی وب تقاضایی که از مرورگر آمده رامی خواند و سپس ، صفحه
مربوطه رادرسرویس دهنده پیدامی کند .
صفحه ی وب یافته شده را از طریق شبکه به مرورگر درخواست کننده میفرستد.
در مورد صفحات ASP نیز روال کار به همین منوال است ، با این تفاوت که در مرحله سوم پس از این که سرویس دهنده ی وب ، صفحه ی وب را پیدا کرد (در صورتی که پسوند asp داشته باشد) ابتدا قسمتهایی از صفحه که حاوی کدهای ASP‌ است را ترجمه کرده ، اجرا می کند و کدهایHTML را به عنوان روجی اجرای کدهای ASP تولید می کند .سپس صفحه HTML آماده شده را برای مرورگر می فرستد .

به همین دلیل اگر شما در مرورگر خود View Source کنید هیچ اثری از کد ASP مشاهده نخواهید کرد .خوب بنابراین , برای این که کار خود را برای یادگیری ASP شروع کنیم اول باید یک سرویس دهنده وب مناسب انتخاب کرده و آن را روی سیستم خود نصب کنیم

 سرویس دهنده هایی که ASP را پشتیبانی می کنند :ما یکروسافت دو سرویس دهنده ی وب که قابلیت اجرای کدهای ASP را دارد معرفی نموده است :
( IIS ) سرویس دهندهُ اطلاعات اینترنت که روی Win2000 , WinXP نصب میشود

این برنامه همراه ویندوزهای ذکر شده ارائه شده است و با استفاده از یک Add Windows Component ساده می توانید آن را روی سیستم خود نصب کنید . یک محصول تولیدی دیگری بنامChili ASP که می توانید آن را از سایت Chilisoftتهیه کنید Chili ASP وقتی یکبارInstall شد شما را قادر میسازد تا ASP را روی سرویس دهنده های دیگری که روی ویندوز95/NT اجرا می شوند، اجراکنید .بعلاوهChili ASP بزودی برای سرویس دهنده هایUNIX نیزقابل دستیابی خواهد بود.
(PWS )
سرویس دهنده وب شخصی.
این سرویس دهنده به عنوان یکی از سرویس پکهای windowsNTOptionPack4))

WIN NT ارائه شده است و می توانید آن را از آدرس زیر دانلود کنید :

http://www.microsoft.com/windows/ie/pws/default.htm?RLD=23

بعد از اینکه PWS یا IIS را نصب کردیم، خواهیم دید در درایوی که ویندوز روی آن نصب است, دایرکتوریInetpub ایجاد شده است و دایرکتوری های دیگری نیزتحت آن نصب شده است که عبارتند از :
IISSamples

homepage : که شامل مثالهایی ازصفحاتASP می باشد .

Scripts : این زیردایرکتوری خالی است که یک مکان پیش فرض برای اسکریپتهای

ASP می باشد که ایجاد می کنیم.
WebPub : این زیردایرکتوری خالی است که یک دایرکتوری مجازی مخصوص است

که برای فایلهای منتشر شده از طریق ویزاردPublish است .
wwwroot که ریشهُ مسیر سایت وب شما می باشد . که خود شامل زیر دایرکتوریهای زیادی است ، و مکانی است که دایرکتوریهای فیزیکی سایت وب خود را باید در آنجا ایجاد کنید . برای قابل استفاده کردن سرویسهای وب و اینکه مطمئن باشیم تمام صفحاتی که ایجاد می کنیم برای هر شخصی روی اینترنت یا شبکه محلی قابل دسترس است باید روی دکمه start button در پنجره PWS کلیک کنیم .

با این کار سرویسهای وب شروع به بالا آمدن می کند و تمام صفحات اختصاصی را تحت پرونده یwwwroot برای دنیای بیرون قابل دستیابی می کند .با نوشتن یک برنامه ساده این مساله برایتان روشن تر می شود .باتوجه به شکل در می یابیم که PWS ، در واقع به کامپیوتر مایک آدرس URL داده است که اگر روی آن کلیک کنیم ما را به HomePage خودمان خواهد برد و این HomePage یک فایل با نام default.htm یا default.asp می باشد که در دایرکتوریریشه وب یعنی c:\Inetpub\wwwroot قرار دارد . بنابراین آدرس http://jet600 در مثال بالا معادل با آدرس فیزیکی d:\inetpub\wwwroot است .همانطور که احتمالا خودتان نیز متوجه شده اید , نوشتن و تست کردن یک برنامه ویا سایت ASP نیازی به اتصال به اینترنت ندارد و شما می توانید روی کامپیوتر خودتان نیز یک سرویس دهنده ی وب داشته باشید و همزمان مرورگری را باز کنید که نقش سرویس گیرنده ی وب و یا درخواست دهنده ی صفحات را بازی می کند ,و بدینوسیله برنامه ی خود را تست و اجرا کنید . کافی است برنامه های ASP خود

را نوشته (در فایلهایی با فرمت html و با پسوند asp) و آنها را در مرورگر خود ببینید البته توجه داشته باشید که فایل ASP شما باید در مسیر ریشة وب (C:\Inetpub\wwwroot) قرار داشته باشد در غیر اینصورت باید مسیر آن را برایسرویس دهنده وب خود بشناسانید تا همه بتوانند با استفاده از URL به آن دسترسی داشته باشند.

امیدوارم که این مقاله آموزشی مورد پسندتان قرار بگیرد 

با تشکر مهندسین استارفند  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد